Terapia integracji sensorycznej musi być poprzedzona diagnozą przeprowadzoną przez z certyfikowanego terapeutę

2019-08-19

Autyzm Ayres opisała dwa typy dysfunkcji integracji sensorycznej u dzieci autystycznych. Do terapii integracji sensorycznej skonstruowała specjalny sprzęt terapeutyczny. Terapia sensoryczna to nauka i doświadczanie zmysłowe. Poprzez huśtanie się w hamakach, balansowanie, zabawy z piłką układ nerwowy i mózg dziecka uczy się właściwego reagowania na bodźce zewnętrzne i integracji wrażeń płynących z różnych zmysłów. Terapia integracji sensorycznej musi być poprzedzona diagnozą przeprowadzoną przez z certyfikowanego terapeutę. Systematyczne wykonywanie ćwiczeń w domu oraz właściwa zabawa to istotny aspekt wspierania rozwoju integracji sensorycznej dziecka8, który można wprowadzić już od pierwszych miesięcy życia. Dzieci z dysfunkcjami integracji sensorycznej nie doprowadzają czynności do końca, ponieważ coś je rozprasza, napędza, odwraca uwagę. Terapia SI najczęściej przebiega w formie zabawy. Objawy te mogą być widoczne w wieku przedszkolnym razem z innymi objawami dysfunkcji integracji sensorycznej. Zabawy ciastoliną, piankoliną, czy piaskiem kinetycznym, które wymagają ugniatania i dotykania różnych faktur to bardzo dobre ćwiczenia rozwijające motorykę małą i dostarczające wielu doznań. Co ważne, terapia integracji sensorycznej może być prowadzona wyłącznie przez osobę, która posiada certyfikat ukończenia kursu. Metoda integracji sensorycznej to jedna z metod, która wykorzystywana jest w pracy z dziećmi, u których zaobserwować można. Terapia jest zatem dla dziecka przyjemna, relaksująca, ale i zarazem interesująca. Znaczenie integracji bodźców zmysłowych warunkuje zarówno zachowanie, jak i możliwość odczuwania człowieka w codziennych sytuacjach. Tak prozaiczna czynność jak gotowanie może być dla dziecka z zaburzeniami integracji sensorycznej doskonałą okazją do smakowania nowych potraw, poznawania zapachów czy wyczuwania konsystencji. Przed doborem odpowiednich ćwiczeń konieczne jest wykonanie badania przez wykwalifikowanego terapeutę integracji sensorycznej. Terapia odbywa się w sali gimnastycznej lub dużym pomieszczeniu specjalnie do tego przystosowanym i wyposażonym w odpowiednie przyrządy. Jeśli dziecko wykazuje jakiekolwiek problemy z zakresu integracji sensorycznej, należy nie zwlekać i jak najszybciej zgłosić się po pomoc. Należy pamiętać, że zaburzenia integracji sensorycznej. Możliwą przyczyną zaburzeń integracji jest zbyt mała lub zbyt duża ilość bodźców, które napływają do niego ze środowiska zewnętrznego. W gabinetach terapeutycznych ćwiczenia poprawiające funkcjonowanie zmysłu równowagi prowadzone są przy pomocy specjalnych sprzętów (zabawek). Terapeuta ocenia wówczas poziom integracji sensorycznej. Opracowuje metody terapii dzieci z zaburzeniami w zakresie integracji sensorycznej. Aktywność w ramach diety sensorycznej nie musi być wyszukana, ani kosztowna. Oto kilka pomysłów na zabawy i ćwiczenia sensoryczne. Zaburzenia integracji sensorycznej są efektem uszkodzeń zaburzeń zmysłów, spowodowanych. Terapia SI może być prowadzona tylko po wcześniejszych kompleksowych badaniach dziecka. Podczas zajęć terapeuta SI stymuluje zmysły małego pacjenta oraz stymuluje ich zakresy poprzez ćwiczenia motoryki oraz koordynacji wzrokowo ruchowej. Objawy integracji sensorycznej przejawiają się na wiele sposobów. Do zaburzeń integracji sensorycznej może dojść na każdym etapie rozwojowym dziecka. W przypadku dzieci z wyraźnymi/typowymi zaburzeniami integracji sensorycznej wskazana jest terapia integracji sensorycznej. Diagnoza zaburzeń integracji sensorycznej dokonywana jest za pomocą testów wykonywanych podczas zabawy. Jeśli podejrzewacie Państwo, że wasze dziecko pasuje do tego obrazu, to powinno ono być poddane badaniu przez wykwalifikowanego terapeutę integracji sensorycznej. Należy pamiętać, że późno rozpoczęta terapia pozwala na utrwala niewłaściwych zachowań. Ćwiczenia z integracji sensorycznej zazwyczaj trwają 2 razy w tygodniu przez około 60 minut. Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej mogą mieć kłopoty z odczuwaniem odchylenia własnego ciała lub bycia w ruchu. Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym mogą się również objawiać problemami w nauce nowych rzeczy przez zbytnie rozproszenie uwagi. Należy pamiętać, że terapia ta nie jest obojętna dla organizmu dziecka. Potwierdzam, że wcześnie rozpoczęta terapia SI przynosi pozytywne rezultaty. Zaj�cia z integracji sensorycznej (SI) to zabawa. Wyniki takiego badania wykażą, czy proces integracji sensorycznej jest zaburzony czy nie oraz przedstawi obszary, w jakich te problemy występują.